Meereizen

In 2002 kwam ik in aanraking met familie opstellingen. En tjonge, dat was een mooie manier om met energie te werken. Al vond en vind ik de manier waarop er met familie opstellingen gewerkt wordt te beperkt.

Dus ik ging experimenteren, Opstellingen en Voice Dialogue, Opstellingen met kaarten, opstellingen met stenen en tja. Nog een beetje opstellingen hier en een beetje opstellingen daar. En toen ontdekte ik de meereis techniek. De term heb ik niet zelf bedacht maar dekt wel de lading.

Want wat gebeurt tijdens opstellingen? Er ontstaat een veld. En in dat veld gebeuren “dingen”. En iedereen die ook in het opstellingen veld opgesteld staat voelt dingen, ervaart dingen. Gevoelens en wetenswaardigheden die je NIET KUNT weten. Kortom je intuïtie werkt op volle toeren! En iemand anders reist met je mee.

En zo ging ik met het meereizen aan de slag. Ik gebruikte het meereizen al in de praktijk. Ik ging naast iemand staan en kon voelen, weten etcetera wat er gebeurde of wat er gebeurd was. Ik dacht: “Hé, dat is mooi. Maar volgens mij kunnen heel veel mensen dat.” En dat is ook zo. Heel veel mensen kunnen dat. En je kunt zelfs, MET toestemming, je in een veld begeven als iemand er niet bij is.

En het leuke is dat je je niet hoeft te beperken tot familie. Je kunt de opstellingstechniek gebruiken voor een dilemma, patroon doorbreken, relaties, werk, voedingspatronen en ….. wat al niet. De kracht van de opstellingstechniek is dat er iemand met je meereist. Of zelfs voor je reist. En op die manier kan voelen, weten en ervaren wat jezelf niet meer zo goed weet.

De techniek uitgelegd

Een reiziger (cliënt) wil meer weten over bijvoorbeeld een dilemma. Ik neem dit als voorbeeld omdat ik in de ontdekkingsles met een dilemma aan het werk ga. Een meereiziger (een ander persoon) begeeft zich in het energieveld van de reiziger met de intentie meer te weten te komen over de fysieke klacht. De meereiziger sluit zichzelf in feite aan op het veld van de reiziger (in opstellingen spreekt men van het wetende veld). De meereiziger krijgt informatie. In de praktijk gaat het ongeveer als volgt:

Rob (reiziger) zit met het dilemma wel/niet een andere baan. Marieke (meereiziger) gaat voor hem van de ene kant van het dilemma naar de andere kant van het dilemma. Er wordt gewerkt met twee matjes. Het ene matje staat voor: Wel een andere baan en het andere matje staat voor geen andere baan. Marieke gaat nu stap voor stap van het ene matje naar het andere matje. Na elke stap stopt ze om te voelen wat zij gewaar wordt in haar lichaam. Rob hoeft niets te doen. Ja, kijken. Luisteren, vragen stellen.

Marieke kan allerlei sensaties krijgen in haar lichaam variërend van maagpijn, trillende benen, trillende handen, het gevoel dat ze tegengehouden wordt etc. etc. Marieke bevindt zich op dat moment in het veld van het dilemma van Rob.

Zodra Marieke uit het veld van Rob stapt is ze de (mogelijk vervelende) gewaarwordingen kwijt.

Is het dilemma hiermee opgelost? Dat kan ik niet beloven. Wel dat het inzicht geeft. Tijdens de cursus opstellingstechnieken werken we met verschillende technieken die helpen met het doorbreken van patronen. Daar komen we in de ontdekkingsles helaas niet aan toe.